Kiełki – bogate źródło witamin, które możesz mieć w domu przez cały rok! 0
Kiełki – bogate źródło witamin, które możesz mieć w domu przez cały rok!

Kluczowe wartości odżywcze kiełków:

- Witaminy - zwłaszcza witamina C, która jest silnym przeciwutleniaczem wspierającym układ odpornościowy. Zawierają również witaminy z grupy B, takie jak kwas foliowy, niacyna, tiamina i witamina B6.

- Minerały - magnez, żelazo, fosfor, potas i cynk. Te składniki mineralne są niezbędne do wielu funkcji organizmu, w tym utrzymania zdrowych kości, regulacji ciśnienia krwi i produkcji energii.

- Błonnik - są bogate w błonnik, który wspiera zdrowie układu pokarmowego. Błonnik pomaga w regulacji perystaltyki jelit oraz kontrolowaniu poziomu glukozy we krwi.

- Białko - wiele kiełków dostarcza wysokojakościowego białka, które zawiera wszystkie istotne aminokwasy.

Hodowanie kiełków w domu to nie tylko ekscytujące doświadczenie, ale także sposób na dostarczenie sobie świeżych, pełnowartościowych składników odżywczych przez cały rok. Bez względu na to, czy jesteś zapalonym kucharzem, dbającym o zdrowie, czy po prostu poszukujesz prostego sposobu na wzbogacenie swojej diety, hodowla kiełków może stać się fascynującym i satysfakcjonującym zajęciem.

Dużą popularnością cieszą się:

- Kiełki lucerny: kiełkowanie 5-7 dni. Zwiększają odporność organizmu, działają odtruwająco i obniżają poziom cholesterolu we krwi. Są bogate w witaminy A, E, B, a także składniki mineralne: Fe, Ca, Mg, P.

- Kiełki rzeżuchy: kiełkowanie 5-7 dni. Poprawiają kondycję włosów i paznokci, a także regulują pracę tarczycy. Bogate w witaminy A, B, C, K i sole mineralne, np. Ca, Fe, K, Mg.

- Kiełki rzodkiewki: kiełkowanie 5-6 dni. Są pomocne przy przeziębieniu i przyspieszają metabolizm. Są bogate w witaminy A,B,C,E i sole mineralne m.in. Ca, Fe, Mg, Zn.

- Kiełki soczewicy: kiełkowanie 4-5 dni. Działają przeciwzapalnie. Bogate w białko, karoten oraz witaminy m.in. A,B,C oraz sole mineralne m.in. Ca, Fe, P, K.

Nie wszystkie kiełki warzyw nadają się do jedzenia, więc do podkiełkowywania kupuj tylko nasiona z opakowań z napisem: "nasiona na kiełki".

Metody uprawy kiełków:

- W słoikach: wyparz słoik przed rozpoczęciem hodowli. Nasiona umieść w słoiku, w taki sposób, aby nie przekraczały mniej więcej ¼ wysokości. Zalej je przegotowaną, ostudzoną wodą i pozostaw na parę godzin. Po tym czasie przykryj otwór słoika gazą i odstaw. Następnego dnia wylej tę wodę i przepłucz nasiona wlewając i wylewając wodę do słoika. Po tej czynności ustaw słoik do góry dnem, a najkorzystniej – pod kątem 45 stopni, aby woda łatwo ściekła. Płukanie kiełków należy wykonywać 2-4 razy dziennie. Do tej metody sprawdzają się między innymi kiełki rzodkiewki, kozieradki czy też buraka.

- W kiełkownicy: kiełkownica zawiera kilka warstw, co umożliwia hodowanie kilku różnych gatunków jednocześnie. Umieść nasiona na tacach kiełkownicy i przepłukuj je 2-4 razy dziennie. Woda powinna spływać na niższe warstwy kiełkownicy pozbawione kiełków. Do uprawy w kiełkownicy nadają się między innymi kiełki lucerny, gorczycy czy też słonecznika.

Ta metoda umożliwia nasionom równomierny dostęp światła, dlatego najlepiej rosną w niej produkujące chlorofil zielone kiełki rzodkiewki, lucerny, koniczyny czy brokułu.

- Na wacie: umieść nasiona na talerzu, który jest pokryty wilgotną watą. Można tak uprawiać np. kiełki rzodkiewki czy też gorczycy lub siemienia lnianego. Pilnuj tego, aby wata nie była zbyt sucha lub zbyt mokra.

Kiełki potrzebują miejsc widnych, ale jednocześnie lekko osłoniętych, ponieważ nadmierne nasłonecznienie może spowodować pleśnienie u młodych, kiełkujących roślin.

Gotowe kiełki najlepiej jeść od razu, ponieważ im świeższe tym lepsze. Resztę możemy przechowywać w lodówce do około 7 dni. Przed włożeniem do lodówki należy je dokładnie osuszyć.

Zacznij hodować kiełki już dziś!

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl